Yeni oluşturulacak platformda sigorta şirketlerinin zarurî olarak teklif vermesi kaldırılıyor. Daha evvel trafik sigortası için yol haritasını açıklayan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), geçen hafta da basamaklar konusunda değerli bir düzenlemeye imza attı. Evvelki akşam iftar davetinde basın mensuplarıyla biraraya gelen SEDDK Başkanı Mehmet Akif Eroğlu trafik sigortasındaki sıkıntıları çözmek için atılan adımları paylaştı.
“ZARARI KAYNAĞINDA AZALTACAĞIZ”
Dünya Gazetesi’nde yer alan habere nazaran, şu anda yol haritasının 1. fazını çıkardıklarını kaydeden Eroğlu, “Trafikte kesinlikle kişi davranışlarına müdahale edip o ziyanı kaynağında azaltmamız lazım. Anayasa Mahkemesi’nin son kararı bizim artık sigorta kanunuyla ilgili ikinci bir düzenleme bahtımızı kaldırdı.
Net bir halde tazminatın hesaplama halini artık mevzuata koyamıyoruz. Bu durumda gideceğiz mahkeme pratiğini alacağız, kesim ödemeleri ona nazaran yapacak” dedi. Eroğlu, trafikte süratli bir formda tüm zararın kaynaklarına nokta atışı yapıp çözeceklerini vurguladı. Bu süreç trafik kazalarının azaltılmasından başlayarak, tahkim sistemi, muadil kesim kullanma üzere çok hasar üreten alanları kapsayacak.
Bu çerçeve de sırasıyla kişi temelli poliçe, müşteri davranışlarını etkileme, direkt tazmin üzere çalışmaların akabinde sonuçta şoförün niteliğine nazaran teklifin verileceği hür tarife hedefleniyor. Araç sahiplerinin zarurî trafik sigortası yaptırma konusunda yaşadığı meselelere değinen Mehmet Akif Eroğlu “Bu hususta evvel şirketlere ceza verdik.
Ceza vermek yetmiyor, döndük tarifeyi artırdık, sorun devam ediyor. Genelge çıkarttık. İmtina genelgesinin sonuçları için üç ay bekledik bugün üç ay doldu. Bugün biraz baktık kasko trafik istikrarı biraz yakalanmış fakat hala sorun var” dedi.
KİMSE TEKLİF VERMEDİYSE HAVUZA GİDECEK
“Eğer imtina genelgesinden istediğimiz sonucu elde edemezsek trafik operasyon merkezi kuracağız. Altyapımız hazır. Bu platformda teklif geldiğinde sigorta şirketlerinin mecburî olarak teklif vermesini kaldırıyoruz. Müşteri acenteye geldi, acente şirkete bildirecek, şirket yapacak yahut yapmayalım diyecek. O vakit poliçe talebi operasyon merkezine gönderilecek. Talep edenin bilgileri 27 tane trafik sigortası satan şirket tarafından görülecek. Teklif verip vermemek büsbütün özgür olacak. Zorla ver demiyoruz. Teklif verildiyse bekletmeden 5 dakikada poliçeleştirilecek. Şayet hiç bir sigorta şirketi teklif vermezse ki ben bunun yüzde 10’u geçeceğini zannetmiyorum. Kimse teklif vermediyse bir evvelki sigorta şirketinin üzerinden havuza atacağız, bütün kesime dağıtacağız. 1, 2, 3. basamakta nasıl yapıyorsak tıpkı biçimde alıp havuza dağıtacağız.”
“TAHKİM KANGRENE DÖNÜŞTÜ”
Sektörde ıstırap yaşanan bahislerden birisi de tahkim. Mehmet Akif Eroğlu tahkimin şu anda alternatif bir yargı olarak hedefinin dışına çıktığını ve bir rant kapısı haline geldiğini belirtti ve “Tahkim sistemini bizim uçtan uca revize etmemiz lazım. Bu haliyle tahkim sistemi kangrene dönüşmüş halde. Buradaki maliyetleri şayet denetim altına almazsak trafik branşında orijinal bir maliyet ögesiyle karşı karşıya kalacağız” dedi.
DASK’TA YENİ UYGULAMALAR DEVREYE ALINACAK
“DASK, zelzele bölgesinde mevcut uygulama ile şu ana kadar 13,5 milyarlık ödeme yaptı” diyen SEDDK Başkanı Mehmet Akif Eroğlu, “DASK’ta sistem altyapısını geliştirerek yeni uygulamaları devreye alacağız” dedi.
Eroğlu, “11 ili kapsayan bu felakette çok net olarak gördük ki şayet sigorta penetrasyonunu artırmazsak ülkenin finansal açıdan sürdürülebilir noktasında risk taşıyoruz demektir” açıklamasını yaparken, KOBİ’lerde sigortalılık oranının yüzde 50 olduğunu kaydetti. Eroğlu, “Reel daldaki fabrikaların afet, sürdürülebilirlik planları yok. Hasebiyle bu işi ulusal seferberlik haline getirmemiz lazım. Türkiye’nin bilhassa ticari segmentte sigortacılık alanında yapacak çok iş var. SEDDK olarak zelzeleden 3 ay evvel teminat fiyatlarını güncelledik. Kasım ayında ödenmesi gereken metrekare fiyatını 1.508 TL’den 3 bin 16 TL’ye çıkararak yüzde 100 artırdık ama olay yalnızca prim fiyatları değil. Bu durumu daha kapsamlı halde ele alıyoruz. Bizim hemen zelzele araştırma komitesi kurmamız gerekiyor. İçinde Türkiye Sigortalar Birliği, brokerler, akademisyenler ticari segmentteki sanayicilerin olması gerekiyor. Bu zelzeleden çıkardığımız dersleri siyasete dönüştürmemiz lazım” tabirlerini kullandı.