Akdeniz Otizm Spor Kulübü Derneği, Aksu ilçesi Topallı Mahallesi’nde 1950 yılında yapılan ve uzun yıllar önce terk edilen köy okulu ile ilgili proje hazırladı. Harabe haldeki okulun otizmli çocuklara eğitim yuvası olabilmesi için başlatılan proje, Milli Eğitim Bakanlığı ile Gençlik ve Spor Bakanlığı’nca onaylanınca istekli iş insanı, yenileme çalışmalarına öncülük etti.
Çalışmaların tamamlanması ile hazır hale getirilen ve ‘Aksu Özel Yürekler Halk Eğitim Merkezi’ ismi verilen okulda otizmli 12 çocuk, eğitim almaya başladı. Çocuklar, hafta içi 5 gün 8’er saat eğitim alırken, birlikte gelen anneleri de okulun yemek ve paklık işlerini yapıyor. Otizmli çocuklar, okulda takı dizaynından spora kadar birçok alanda eğitim görüyor. Bahçedeki ‘Fıstık’ ve ‘Kadife’ isimli 2 eşek, koyun, kaz, tavuk ve köpeklerle de vakit geçiren çocuklar, meskenleri üzere hissettikleri okullarında yeni hayata hazırlanıyor.
‘ÇOK MAKUS DURUMDAYDI’
Akdeniz Otizm Spor Kulübü Derneği yöneticisi ve okulun sorumlusu Demet Çileli, okulda kendilerini bir hayalde üzere hissettiklerini söyledi. Çileli, “Burası otizmli evlatlarımız için hayal ettiğimiz bir merkez. 1950 yılından kalan atıl durumdaki bir köy okuluydu. Burayı restore ederek, çocuklarımıza eğitim vermeye başladık. Çok makus durumdaydı. Kamunun bu atıl durumdaki binasını otizmli çocuklarımıza kazandırdık. Günde 8 saat, haftanın 5 günü burada eğitim görüyorlar. Hem çocuklarımız hem de anneleri rehabilite oluyor” dedi.
81 VİLAYETTE BAŞLAMASI İÇİN GİRİŞİM
Çocukların okulda birçok alanda eğitim aldığını söyleyen Çileli, “Milli Eğitim Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı takviyesi ile büsbütün fiyatsız. Pilot bir uygulama ve Antalya’da bunu hayata geçirdik. 81 vilayette başlaması için teşebbüslerde bulunduk. Anneler çocukları ile birlikte gelip, derse girdikten sonra okulun paklığını yapıyoruz. Çocuklar, hayvanları birinci okula getirdiğimizde çok korkmuşlardı. Artık çok yakın temasta bulunuyorlar” diye konuştu.
‘ÇOCUKLAR TÜM EĞİTİMLERİ BURADA ALIYOR’
Derneğin başka yöneticisi Halit Mert de kamu ve STK iş birliği ile okulu tamamladıklarını anlattı. Mert, “Bir hayırseverimizin takviyesi ile baştan aşağı yenilenen okulumuzu daha sonra kamu ve STK iş birliği ile hedeflediğimiz noktaya getirdik. Burası atıl, terk edilmiş durumda bir köy okuluydu. Şu anda her noktası yaşayan bir eğitim merkezine dönüştü. Çocuklar, tüm eğitimleri burada alıyor. Türkiye’de tıpkı halde dönüştürülebilecek birçok okul ve terk edilmiş kamu binası var. Her şeyi devletten beklemek gerekmiyor. Çocukların ve ailelerin severek geldiği bir okul ortaya çıktı” dedi.
‘OTİZMLİ ÇOCUKLARIN KASLARI GELİŞİYOR’
Okulda çocukların çok keyifli vakit geçirdiğini belirten öğretmenlerden Yunus Emre Uza, “Çocuklarımızla temel spor eğitimleri yapıp, davranış üzerine çalışıyoruz. Günün 8 saatini burada eğitimle geçiriyoruz. Çocuklarımız genelde ağır davranış sorunlarıyla bizlere ulaşıyor. Yaptığımız spor ve davranış çalışmaları ile çocuklarımızın genel olarak, toplumsal hayattaki davranışlarını denetim altına almaya çalışıyoruz” diye konuştu.
Okulda takı tasarım dersi veren öğretmen Yasemin Hoyraz da “Burada çocuklar boncuklarla takı, bileklik, kolye yapıyor. Genelde farklı eserler çıkarıyoruz. Parmak kasları ile ince motor kaslarını geliştirmelerine çok yardımcı oluyor. El ve göz uyumu için de çok yararı var. Boncuk takarken hem kasları gelişiyor hem de uyum kurabiliyorlar” dedi.
‘OKUL BİZİM İÇİN UMUT OLDU’
Eğitim gören oğlu İsmail ile birlikte merkeze gelen Melahat Aydoğan, “İsmail, buraya 2 aydır eğitim almaya geliyor. Bir mühlet evvel babası vefat etti, sonra çok sıkıntı bir periyoda girdi. Burayı öğrendik ve geldik. Bizim için burası bir umut oldu. İsmail, babasının vefatından sonra yaşadığı üzüntüyü bura ile atmaya başladı. Hem toplumsallaştı hem hırçınlığı geçmeye başladı” dedi.
Okulunu çok sevdiğini söyleyen öğrencilerden Yiğit Monopolü ise “Okulda ders çalışıyorum, spor yapıyorum, takı yapıyorum. Arkadaşlarımla da aram çok uygun. Okuldaki koyunlardan değil de köpeklerden korkuyorum” diye konuştu. (DHA)