İZMİR (İGFA) – Çetaş otomotiv konut sahipliğinde gerçekleştirilen buluşmada 7 Temmuz’da yürürlüğe girecek olan Avrupa Birliği’nin yeni arabalarda mecburî hale getirdiği ‘Genel Güvenlik Yönetmeliği’nin bölüme yansımaları başta olmak üzere kesimle ilgili son gelişmeler ele alındı
Geçtiğimiz yıl satış rekorları kıran otomotiv kesiminde GSR nedeniyle ‘7 Temmuz alarmı’ başlarken yeni karar sonrası arabada indirim kampanyaları da sürat kazandı.
İzmir Ege Medya Platformu Başkanı Ahmet Kaplan moderatörlüğünde gerçekleştirilen toplantı da bölümle ilgili çarpıcı açıklamalar yapan Çetaş Otomotiv İzmir Ford Genel Müdür Yardımcısı Serdar Üçyıldız, Çetaş Otomotiv İzmir Renault Genel Müdür Yardımcısı Hakan Güzelergene ve Çetaş Otomotiv Lexus Bornova Genel Müdür Yardımcısı Beğenilen Topbaş, dalda ki gelişmeleri kıymetlendirdi.
Türkiye’nin otomotiv perakendecisi Çetaş Otomotiv İzmir Ford Genel Müdür Yardımcısı Serdar Üçyıldız, gelişmelere bakıldığında dalın geçen yılın rekorunun çok altında kalacağını bu yıl pazarda satış beklentilerinin 1 milyon adet olduğunu lisana getirdi.
Otomotiv Sanayisinin geçen yılı 1 milyon 275 bin civarında satışla bir rekora imza attığını kaydeden Serdar Üçyıldız, “Bu sene ki öngörülere bakıldığında ise 1 milyon adet üzere satış öngörülüyor. Ekonomik darlığa karşın geçtiğimiz yıl filo araçları, rent a car ve lojistik firmaları ve büyük şirketler bu rekorun kırılmasını gerçekleştirdi. Zira ülkemizde yaşanan enflasyonist durum insanları yatırıma yöneltti. O süreçte araba yatırımı da mantıklı bir yatırım geldi. Bu nedenle de Otomotivde çok kıymetli fiyat artışları oldu” diye konuştu.
2024 YILI BEKLENTİSİ 1 MİLYON
Bu yıl ise kesimde gelişmelerin tam aksine döndüğünü vurgulayan Serdar Üçyıldız, kelamlarını şöyle sürdürdü:
Türkiye 85 milyon nüfusa sahip çok büyük ülkedir. Buna karşın bu yıl için 1 milyon sayılarını konuşuyoruz. Lakin herşeye karşın bu periyot için araba satışlarının berbata gittiğini söyleyemeyiz.
İLK 4 AYDA 385 BİN SATIŞ GERÇEKLEŞTİ
2024 yılının birinci çeyreğinde 385 bin civarında araba satışı gerçekleşti. Nisan ayında satışlarda bir ölçü düşüş yaşandı. Mayıs ayında da satışlar üst istikametli gelişti. Buna elektrikli ve Hybrid araçlarında katkısı oldu. Bu segmentte de pazarda kıymetli oranda büyüme gerçekleşti.
TÜRKİYE’DE ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARI YÜZDE 6’LARA YÜKSELDİ
Elektrikli araç pazarı Türkiye’de % 6’lara geldi. Elektrikli araçlarda birtakım menzilden kaynaklı tereddütler olsa da bununda kısa vakitte aşılacağını düşünüyorum. Elektrikli araç pazarının ben çok daha süratli bir biçimde büyüyeceğini düşünüyorum.
Bu ortada Hybrid araçlara da çok değerli bir eğilim artışı görüyoruz. Şu anda bizim bünyemizde 4 elektrikli marka var. Kendi markalarımızın tıpkı vakitte elektrikli modelleri var. Elektrikli araçlarda Türkiye’ye yeni modellerde gelmeye devam edecek. Renault elektrikli araçta 160 bin km ve 7 yıl pil garantisi veriyor.
İZMİR’DE EN ÇOK SATILAN MARKALAR
Çetaş otomotiv olarak Ege Bölgesine değer veren ve yatırım yapan bir firmayız. Manisa’da Toyota ve Ford markaları olarak 2 bayimiz var. İzmir merkezimizde 4 markamız var. Renault, Dacia, Lexus ve Ford üzere 4 markanın temsilcisiyiz. Yakın vakitte Afyon ve Eskişehir lokasyonumuz açılacak. İzmir de satılan tüm markaların satış adetleri içerisinde Renault‘un hissesi civarındadır. Ford’ta ise bu oran yüzde 22’lere kadar çıkıyor. Ford ve Renault bu bölgede sevilen tutulan markalar. Çetaş otomotiv, 30 şubesiyle hizmet veriyor.
İKİNCİ EL ARAÇTA FİYATLAR DÜŞÜYOR
Şu anda ikinci el araç sıfır araçlardaki indirimli kampanyalardan ötürü bir ölçü gerilemiş durumda. Aslında satılan her sıfır aracı şu anda takaslı satıyoruz. Yapılan kampanyalardan ötürü model güncellemek yahut daha üst segmentlerde araç almak açısından tüketici araçlarını değiştirmek istiyor. Kampanyalardan yararlanmak istiyor. İkinci el araçlarda düşüşler devam ediyor. Aracını yenilemek isteyenler için şu anda araç almanın tam vakti diyoruz.
İkinci el araç konusunda da Çetaş olarak kıymetli bir yere sahibiz. Orada müşterilerimize çok özel garantilerde veriyoruz. Sattığımız her araca km ve ay bazında garanti veriyoruz.
OTOMOBİL ARTIK BİR YATIRIM ARACI OLMAKTAN ÇIKTI
Çetaş Otomotiv İzmir Renault Genel Müdür Yardımcısı Hakan Güzelergene de, “Bu süreçte artık araba bir yatırım aracı değil. Geçtiğimiz yıl araç bir yatırım aracına dönüşmüştü. O periyotta mevduatların yüzde 20 düzeylerinde olması, banka taşıt kredilerinin % 2’ler ile verilmesi araba alımını bilhassa yatırım maksatlı olarak çok cazip hale gelmiş ve araba alımına büyük bir yönelim olmuştu” diyerek şöyle devam etti:
‘’Geçtiğimiz yıl 1.000.000 TL ‘ye satılan bir araç kısa bir mühlet sonra 1.100.000 TL’ye 2.el de satılabiliyordu. Bu yıl faiz oranlarının yükselmesi ve araç bedelinin 1.200.000 TL üzerinde olması durumunda bu fiyatın yalnızca %20’sine kredi kullanılabilmesi üzere sebepler ile krediye ulaşım zorlaşmıştır.
TÜRKİYE’DE SIFIR ARAÇLARIN YÜZDE 80’Nİ GSR 2 PAKETİNE UYMUYOR
Yaklaşık 3 aydan bu yana sıfır araçlara artırım gelmediği üzere bilakis yüzde 15’lere varan önemli oranda indirimler yapıldı. Bütün markalar otomobil fiyatlarını bilhassa güvenlik yasası GSR2’den ötürü aşağıya çekti. Bizim sattığımız markaların yüzde 90’nı GSR2 paketine uymuyor. Türkiye’de stoklarda ki sıfır araçların yüzde 80’ni güvenlik paketine uymuyor. 7 Temmuz itibariyle bu GSR2’ye uymayan hiçbir araba tescil edilemeyecek. Yalnızca bir evvelki yıl satılan otomobilin binekte yüzde 10’nuna ticari de yüzde 30’una kadar tesciline müsaade verilebilecek. İşin özüne dönersek şu an araba katiyetle bir yatırım aracı olmaktan çıktı gereksinim için alınacak bir devirdeyiz.
KREDİ FAİZLERİNİN TEMMUZ’DAN SONRA AŞAĞI TARAFLI OLMASINI ÖNGÖRÜYORUZ
Kredi kaynakları kesildiği için bu piyasayı olumsuz etkiliyor. Tıpkı vakitte yüksek mevduat oranları bütün bunlar bölümü etkiliyor. Lakin mayıs itibariyle vadeli mevduat faizleri bir tık aşağı hakikat inmeye başladı. Biz Temmuz ayından sonra kredi faizlerinin de aşağı istikametli olacağını düşünüyoruz. Zira bu işin taban noktasını gördük. Kredileri kestiğini zan yalnızca araba bölümü değil, tüm kesimler etkileniyor. Beşerler şu an yalnızca giyinme ve barınma ve yemek gereksinimlerini karşılayabilir noktaya geldi. Bunun dışında bir ikinci konut alayım. İkinci otomobil alayım üzere bir fikir artık maalesef kimse de kalmadı. Yalnızca muhtaçlığı olan yahut ticaret yapanlar alıyor. Kişisel olarak bir arabası olan ikinci otomobil almak ister mi? Bugünkü kaideler da alınmaz.”
EGE BÖLGESİNDE TÜM AÇIĞI
KAPATACAK KAİDELERE SAHİBİZ
Çetaş Otomotiv Lexus Bornova Genel Müdür Yardımcısı Beğenilen Topbaş ise, İzmir merkezde 22.500 metrekare kapalı alanda faaliyet gösterdiklerini ve İzmir’de servis gereksinimlerinin da giderildiği komplike bir tesis ve yapılanmaya sahip olduklarını belirterek, kelamlarını şöyle sürdürdü:
“Çetaş Otomotiv olarak marka çeşitliliği noktasında Ege bölgesinde tüm açığı kapatacak kaidelere sahibiz.
LEXUS TÜRKİYE’DE SÜRATLE BÜYÜYOR
Çetaş otomotiv olarak Türkiye pazarına 2016 yılında giren Lexus markasının 3. Bayisi olduk. Lexus Türkiye’de süratli büyüyen bir marka. Geçen yıl pazarı 507 adet satışla kapattı. Bu yıl Lexus olarak Türkiye’de 1000 maksadına ulaşmak. Lexus Türkiye’ye güveniyor ve bu pazarda süratli büyüyor. Kusursuz ve yanılgısız bir markayı bünyemizde bulundurmak bizim içinde değerli. Elektrikli araçlarda her ne kadar üst taraflı bir ivme olsa da biz şu anda meskenin ikinci aracı olarak tavsiye ediyoruz. Bilhassa şehiriçi kullanımlarda elektrikli araç çok ülkü olabilir.”