Zincir marketleri sosyal medyada taklit edip vatandaşın parasını alıyorlar… Kopya market dolandırıcılığı

SOSYAL medya platformlarına dadanan dolandırıcılar, market zincirlerinin isimlerini kullanarak ‘çok uygun fiyatlı ürün’ reklamlarıyla kandırıyor. Marketten ucuza motosiklet, klima, telefon aldığını sanıp akabinde dolandırıldığını anlayan tüketici, para şimdi çekilmemişken, provizyondayken, bankasına koştuğunda ‘onay kodunu girmişsiniz yapacağımız bir şey yok’ cevabıyla şok oluyor. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, son vakitlerde toplumsal medya üzerinden yapılan uydurma reklamlar nedeniyle dolandırıcılığın arttığını belirterek “Bankalar 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu 12.maddesine nazaran 24 saat içinde kendisine bildirimde bulunan vatandaşın sürecini iptal etmek zorunda, bunu yapmayan bankayı şikayet edin” dedi.

Muğla Marmaris’te meydana gelen olayda düşük maaşla bir lokantada çalışan bayan, toplumsal medyada ulusal bir zincir marketin 10 bin liralık klima reklamını görüp çocuklarına almak istedi. Reklamdaki linki tıklayıp, kredi kartı bilgilerini ve cep telefonuna gönderilen onay kodunu girdi. Lakin ‘kodu alamadık, yine gönderir misiniz’ iletisi üzerine yeni bir onay kodu gönderdi. Sürecin tamamlanmasının akabinde peş peşe gelen bildirilerden şüphelenip, internet bankacılığından denetim ettiğinde kendisinden iki klima parası çekildiğini görüp, dolandırıldığını anladı.

LİNKE TIKLADI 20 BİN LİRASI GİTTİ

Vakit kaybetmeden bankasının müşteri hizmetlerini arayıp, güvenliği gereği tüm konuşmaları kayıt altına alınan bayan, dolandırıldığını belirterek, provizyonda görünen 20 bin liralık iki harcamanın dolandırıcılara ödenmemesini istedi. Lakin aldığı karşılık, “İşlemi iptal edemeyiz, iki sefer onay kodu girmişsiniz” formunda oldu. Bankanın Marmaris  şubesine giden mağdur bayan itirazlasını, “Beni tanıyorsunuz, bir işçiyim, günde 11 saat çalışıyorum. Artık benim emeğimi dolandırıcılara mı vereceksiniz” diye sıraladı. Lakin, “prosedür böyle” karşılığını aldı. Sonraki gün kart bilgilerinden paranın iki farklı yerden, Trendyol ve İyzico’dan çekildiğini gördü. Trendyol’u aradı, “Ne yazık ki biz kargoyu teslim ettik. Fakat siz savcılığa başvurun, isim, adres bilgileri bizde var, polise verebiliriz” karşılığını aldı. Bunun üzerine savcılığa gitti.

‘BANKALAR İPTAL ETMEK ZORUNDA’

TÜKONFED Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, söz konusu olayda bankanın iki kez yanılgılı olduğuna dikkat çekti. Öncelikle 5464 sayılı yasanın kartın haksız kullanımı ve sigortalanması başlığını taşıyan 12.maddesini anımsatan Ölmez, kredi kartı sahibinin kastına ve ağır ihmaline dayanmayan hukuka alışılmamış para çekimlerinin, 24 saat içinde yani provizyon mühletince, bankaya bildirilmesi halinde sürecin durdurulması gerektiğini söyledi. Bankanın para daha dolandırıcının hesabına geçmeden iade yapmakla yükümlü olduğunu vurgulayan Ölmez, “Banka milletlerarası kredi kartları mukaveleleri kuralına nazaran de kusurlu. Master, visa kart üzere memleketler arası kart kontratlarında alınan bir malın, 15 gün içinde alıcıya teslim edilmemesi halinde banka, bedelinin kredi kartına iadesiyle yükümlü” dedi.

‘TÜKETİCİ MAHKEMESİNE BAŞVURUN’

TÜKONFED Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, bu cins durumlarla karşılaşan tüketicinin nasıl bir yol izleyebileceğini ise şöyle anlattı: “Dolandırıldığını anlayan kişi, derhal, 24 saat içinde bankaya bildirmekle yükümlüdür. Provizyon süreci esasen bunun için vardır. Buna karşın banka, provizyondaki süreci iptal etmemişse, çekilen meblağı kart hamiline iade etmelidir. Bunu yapmıyorsa, tüketici 104 bin liranın altındaki harcamalar için bulunduğu yerdeki tüketici hakem heyetine şikayet müracaatında bulunmalıdır. 104 binin üzerindeki harcamaların iadesi içinse tüketici mahkemelerine ya da küçük yerlerde asliye hukuk mahkemelerine başvurarak süreci iptal etmeyen bankaları dava etmelidirler. Ayrıyeten kesinlikle Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ile Cumhurbaşkanlığı Bağlantı Merkezi’ne de şikayet edilmelidir.”

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir